Få et skræddersyet domicil i det nye Bella Business

Københavns nye erhvervsområde Bella Business ligger i Bellakvarter naturskønt mellem frodige Amager Fælled, lufthavnen og City. Netop nu har virksomheder på udkig efter nyt domicil en unik mulighed for at få en bygning, der passer til netop deres profil og behov. Thomas West Jensen, partner i Vilhelm Lauritzen Arkitekter, fortæller om fordelene ved at komme med om bord inden det første spadestik.

 

For virksomheder, der netop nu leder efter et nyt domicil med en central beliggenhed, er der opstået en sjælden mulighed for at skræddersy sin egen bygning i Københavns nye, internationale erhvervsområde Bella Business. Med 110.000 bæredygtige erhvervskvadratmeter på tegnebrættet, er det nye område på vej til at blive Københavns største hotspot for danske og internationale virksomheder, der ønsker at bo i et livligt, inspirerende og internationalt bymiljø omgivet af storslået natur – kun få minutter fra centrum af København.

 

 

Vilhelm Lauritzen Arkitekter har været med til at udforme masterplanen for Bellakvarter, og vi har talt med dem om fordelene ved at være med til at skabe sit eget domicil fra bunden.

 

”Vi har lavet masterplanen og byggefelterne for Bella Business så fleksible, at virksomhederne næsten får et blankt kanvas, de kan modellere til netop deres ønsker,” fortæller Thomas West Jensen, partner i Vilhelm Lauritzen Arkitekter.

 

Den optimale indretning kan mærkes på bundlinjen

”Der er mange fordele ved at være inddraget i den tidlige designfase af et domicilbyggeri, for man ender med en indretning, der kan skabe højere effektivitet og engagement hos medarbejderne, og det er min erfaring, at den investering ikke kun kan aflæses på bundlinjen, men også giver et stærkt rekrutteringskort på hånden,” fortæller Thomas West Jensen.

 

 

 

Ifølge arkitekten kræver moderne arbejdspladser fleksible huse, der kan understøtte mange forskellige arbejdsformer. De tre A’er, arbejdsformer, arealbehov og aktiviteter, er alt sammen noget arkitekterne indledningsvist vil afdække og derudfra, i samarbejde med virksomheden, tilrettelægge, hvilken indretning der understøtter aktiviteter og forretning bedst muligt.

 

”Medarbejdersammensætningen har stor indflydelse på kravene til indretning, som for eksempel antallet af lounges, sociale områder, mødelokaler og stillerum. Samtidig er der måske ikke brug for et fast skrivebord til alle medarbejdere, hvis kun halvdelen er på kontoret samtidig, ligesom mødelokaler ikke behøver at stå tomme, men i stedet kan indrettes multifunktionelt, så de også kan bruges som arbejdsstationer. Desuden kan et stort aldersspænd kræve flere forskellige arbejdsmåder, som indretningen skal tage højde for, og det er alt sammen noget, man som virksomhed er med til at fastlægge sammen med arkitekterne,” fortæller Thomas West Jensen.

 

 

”Og så er der spørgsmålet om, hvordan arkitekturen og designet kan formidle organisationens identitet og profil. Det kan være, at virksomheden ønsker en tydelig grøn profil med CO2-neutrale bambusgulve eller på en anden måde vil identificere sig med bestemte materialer og grafiske udtryk. Her udarbejder vi designforslag på baggrund af samtaler med udvalgte nøglepersoner.”

 

Et levende og fremtidssikret erhvervsbyggeri

Grundplanen til de nye erhvervsdomiciler fastlægges så de skaber de bedst mulige rammer for moderne dynamiske virksomheder, der har behov for agilitet. Husene kommer til at ligge højt på den bæredygtige skala og bliver sammensat af moduler fra 600 – 26.000 kvadratmeter, alt efter de enkelte virksomheders behov.

 

”Det er tanken, at der skal være mulighed for at knytte en fælles reception sammen med f.eks. mødecenter og café i stueetagen, hvortil der vil være åbent fra gaden, så livet i stueetagerne kan interagere med det omkringliggende byliv. Et andet essentielt fællesområde og samlingssted for en virksomhed er ofte kantinen, der i de nye domiciler kan få præg af mere café- og loungemiljø. Kantinen kan samtidig designes multifunktionelt, så den også kan anvendes til større møder og arrangementer, ligesom grønne tagterrasser og gårdhaver giver mulighed for at nyde frokosten akkompagneret af den smukke udsigt med kig til Fælleden, Øresund og København,” fortæller Thomas West Jensen, der ser mange unikke indretningsmuligheder for forskellige virksomheder. Samtidig kan et domicil også designes som et flerbrugerhus, der deles af flere virksomheder.

 

 

”Bygningsmodulerne er nøje gennemtænkte, så adgangs- og flugtveje er placeret hensigtsmæssigt i forhold til etagernes opdeling. Hver etage kan overvejende deles op i fire lejemål, og bygningen bliver dermed tilpasningsdygtig til virksomhedens løbende behov for mere eller mindre plads,” fortæller Thomas West Jensen.

 

”Udover at erhvervsbyggerierne vil bestå af bæredygtige og genanvendelige materialer, blandt andet fra nedrevne bygninger, har vi også tænkt over den sociale bæredygtighed. For eksempel bliver der mulighed for at holde bistader og dyrke kantinens krydderurter i gårdhaven – men også i den sammenhæng er vi lydhøre over for virksomhedernes ønsker,” slutter Thomas West Jensen.

Nyheder

Flere nyheder load flere nyheder