fbpx

Nyt parkerings- og aktivitetshus på vej i Bellakvarter

Det første parkeringshus i Bellakvarter er under opførelse. Udover at fungere som parkeringshus for biler, motorcykler og cykler, kommer huset også til at rumme en række udadvendte fællesrum med forskellige funktioner. Parkeringshuset kommer til at servicere Bellakvarter, men bliver også offentligt tilgængeligt for resten af Ørestad.

 

Bellakvarters første parkeringshus kommer til at ligge i den østlige del af Bellakvarter med indgang fra Ørestads Boulevard og den nye Dea Trier Mørchs vej, som anlægges i Bellakvarter. Parkeringshuset kommer til at rumme 445 parkeringspladser, 5 ladestandere til el-bil og 4 MC-pladser. Herudover vil der i stueplan komme 392 cykelpladser ligesom stueetagen også planlægges at rumme en række udadvendte og interaktive funktioner. Husets dobbeltfunktion som både aktivitets- og parkeringshus skaber en levende ejendom, der både servicerer bilister og indbyder til aktivitet blandt beboerne.

 

”I Bellakvarter vil vi gerne have et levende byliv, og det opstår blandt andet ved at trække indefunktioner ud i kantzonerne og skabe sociale mødesteder for beboerne. Derfor har vi fokus på at skabe interaktive og udadvendte facader i kvarteret, så der opstår et samspil mellem livet i bygningerne og livet på gaden,” fortæller projektchef Chris Ammitzfeldt fra Solstra Development.

 

”I P-91 kommer der en byttecentral, hvor man som beboer kan bytte møbler og boligartikler, som man ikke længere bruger. Samtidig arbejder vi på at skabe nogle sociale samlingspunkter og udadvendte rum i parkeringshuset. Det kan fx være en boldbane eller et cross-fit rum. Jeg kan dog endnu ikke løfte sløret for, hvad der helt præcist kommer til at være,” fortæller Chris Ammitzfeldt.

 

Visualisering af P-91, som kommer til at ligge med udgang mod Ørestads Boulevard og Dea Trier Mørchs Vej.

 

Arkitekturen understøtter bylivet

Parkeringshusets base opføres som en tung betonkonstruktion med store åbninger udformet i relation til bygningens udadvendte funktioner.

 

”Vi har åbnet huset op med store glasfacader på stueetagens sydvestlige og nordvestlige hjørne. Det skaber visuel kontakt mellem omgivelserne og de udadvendte funktioner som fx boldbane og cross fit-rum og giver parkeringshuset en bymæssig relation til omgivelserne,” fortæller Niels Bryde Hansen fra arkitektfirmaet DISSING+WEITING, der står bag udformningen af parkeringshuset.

 

Til venstre: Visualisering af parkeringshusets perforerede metalfacade, som giver en oplevelse af lys, der falder gennem blade. Til høje: Visualisering af facadens fold, som skaber skyggespil på facaden i løbet af dagen.

 

Lyst og venligt indemiljø

Parkeringshusets øvre etager opføres i en splitlevel stålkonstruktion med forskudte etagedæk omgivet af en perforeret metalfacade. Den perforerede facade lader frisk luft og dagslys trænge ind på parkeringsdækkene, så huset får et lyst og venligt indeklima.

 

”Metalfacaden er lavet som en kontrast til den tunge basebygning. Den løber som en foldet skærm omkring husets parkeringsdæk og giver huset karakter med et vekslende skyggespil på facaden henover dagen. Samtidig filtrerer perforeringen lyset og giver en fornemmelse af lys, der falder gennem blade, når man står inde i parkeringshuset,” fortæller Niels Bryde Hansen.

 

Parkeringshuset forventes at stå færdigt i efteråret 2018. Det vil blive administreret af Bellakvarter Projektselskab, og taksterne for parkering fastsættes efter de gældende parkeringstakster i Ørestad.

 


Faktaboks
Størrelse 13.958

Højde: 22,5 meter
Etager: 7 etager med splitlevel funktion
P-pladser: 445 P-pladser, 5 ladestandere til el-bil, 4 MC-pladser og 392 cykelpladser
Færdigt: Efteråret 2018


 

Nyheder

Flere nyheder load flere nyheder