Ørestad har vokseværk. Lige nu ses dette ikke mindst i Bellakvarter. Og så hurtigt går tilvæksten, at Ørestad om få år vil være dobbelt så stor som i dag, målt på hvor mange, der bor og arbejder i bydelen. Tilvæksten skyldes bl.a. de gode grønne transportmuligheder, der i stigende grad integrerer bydelen med resten af hovedstaden.
”Om få år kommer alle dem, der har slået sig ned i Ørestad til at føle, at de bor midt i storbyen – blot til en helt anden husleje end i city,” mener Carolina Benjaminsen, direktør for Ørestad Innovation City Copenhagen, ØICC. Med til at skabe den følelse er gode transportmuligheder som Metro til lufthavn og city og snart også supercykelstier, hvilket er noget som på én gang mindsker afstanden til city og øger aktiviteten i bydelen.
”De seneste to til tre år er der sket meget, som har gjort Ørestad til en fuldvoksen bydel med den gode blanding af boliger og erhverv, og alt hvad byliv indebærer af kulturtilbud, shopping, caféer m.m. Vi ser stadig flere små og store virksomheder få øjnene op for, at de i Ørestad har mulighed for at få det hele og endda til en rigtig fornuftig kvadratmeterpris,” siger Carolina Benjaminsen.
Hun er sikker på, at de aktiviteter og det liv, der er eller er på vej i bydelen, om blot få år vil give alle, der bor eller arbejder her en bevidsthed om, at de befinder sig midt i storbyen. Allerede nu oplever hun, at enhver på besøg i Ørestad bliver særdeles positivt overrasket over især de gode lokations- og transportmuligheder, hvor man både er tæt på city, lufthavn og metro, samtidig med at naturen folder sig storslået ud rundt om bydelen med Fælleden på to sider. Og når det resulterer i en yderligere interesse for som virksomhed at slå sig ned i området, blandt andet i Bellakvarter, så står hun og ØICC klar til at yde en unik håndsrækning med et stærkt innovationspartnerskab.
Beboere bliver boende i Ørestad
Noget af det Carolina Benjaminsen mener er værd at bide mærke i er, at når først beboerne og virksomhederne er rykket ind i bydelen, så hænger de ved. Måske flytter de lidt rundt i takt med, at de vokser, men de bliver i bydelen, og det viser, at området kan noget særligt. Det er også en tendens, som ses i Bellakvarter. Her viser beboerstatistikker at en stor del af beboerne i kvarteret kommer fra Ørestad.
Grønnere transportmuligheder til den voksende bydel
Hvis visionen holder, vil antallet af mennesker, der bor og arbejder i Ørestad, om syv år vil være fordoblet fra de nuværende 50.000 til 100.000 – ifølge tal fra By & Havn. De vil bo og arbejde i nye erhvervs- og boligkvarterer som fx Bellakvarter, der i disse år skyder hastigt op i bydelen, påpeger direktøren.
Noget af tilvæksten vil skyldes de mange nye gode og grønne transportmuligheder. Her viser en transportanalyse, som ØICC har udarbejdet i samarbejde med Rambøll og By & Havn, at et tæt bebygget byområde som Ørestad med nærhed netop til grønne transportmuligheder også fører til grønnere transportvaner. I praksis viser det sig ved, at kollektiv transport, gang og cykel anvendes på 63 pct. af beboernes ture. Og ift. indpendlingen kommer Ørestad ud som det næstgrønneste område, idet 42 pct. af dem, der arbejder her, enten går eller cykler til jobbet, mens 26 pct. bruger kollektiv transport. Det grønne fokus afspejler sig i særdeleshed også i Bellakvarter, som netop har opnået DGNB-midtvejscertificeringen ’Guld’, så hvis man gerne vil bo eller arbejde i et grønt kvarter, er Bellakvarter et godt bud.
”Meget tyder på, at det er gået op for folk, at adgangen til Ørestad ikke bare er nem, men også hurtig. Yngre mennesker vil hellere cykle og tage tog, end de vil køre i bil til arbejde. Og det mindsker følelsen af afstand, når du kan komme med metro fra Nørreport til det yderste Ørestad på 15 minutter og lidt mere på cykel,” understreger Carolina Benjaminsen. Hele infrastrukturen omkring Ørestad er med andre ord bare virkelig attraktiv – både for folk, der vil bo og arbejde her, mener hun. Så hvis Ørestad engang blev opfattet som langt væk fra alting, er billedet altså i dag et helt andet.